tiistai 2. helmikuuta 2016

Ihan vaan siltä varalta että...

Vaikka olen innoissani opiskelustani, niin opiskelun kaikki osa-alueet eivät ole minun mieleen. En voi sietää käytettävä ohjelmia, mutta ymmärrän toki sen, että monessa yrityksessä kyseiset ohjelmat ovat käytössä ja mahdollisesti joudun niitä tulevaisuudessakin käyttämään, tykkäsin siitä sitten tai en. Ja pakko on ennenkin ollut pätevä motivaattori opiskella uusia asioita.

En myöskään ymmärrä miksi on käytettävä joka pirun harjoituksessa opinnäytetyön pohjaa, koska sitä tuskin tulen jatkossa käyttämään enää opinnäytetyön jälkeen. Ei se muuten minua niin edes haittaisi, mutta 3 sivun artikkelin/esseen/raportin kirjoittamiseen menee älyttömästi aikaa kun sinne tungetaan kaikki muutkin härpäkkeet lisäksi. Tosin... ajattelin tehdä itselleni valmiin pohjan jossa tarvitsee vain muutella vähän otsikkoa, päivämäärää ja sisältöä. Mutta että saisin sen ensimmäisen pohja tehtyä... huoh. Motivaatio on niiiiiiiin pakkasella ja vasta podettu migreeni ei sitä myöskään nostata.

No, olipa sitten tehtävä tiedonhausta. Ja miten käytetään kirjaston tietokantoja. Helppoa kuin heinän teko, eikö vaan? Tai sitten ei. Mikä on sen ärsyttävämpää kuin tehdä hakuja tietokannassa, josta niitä ei löydy, ei vaikka kuinka käytät mahdollisimman kuvaavia sanoja. Onneksi tiedonhakuun oli käytettävissä muitakin vaihtoehtoja, kuten aina pätevä Google, joten hyödynnettiin sitten sitäkin. Toki muitakin hakukoneita.

No tylsäksi se käy sittenkin. Ja otin kupin teetä ja totesin, että voinhan minä vähän piruillakin... osan lähdemateriaalista hain englanniksi. Sen nyt ymmärtää kun kielten opiskelu on meillä integroituna muihin aiheisiin ja opintokokonaisuuksiin. Harkitsin josko tekisin hakuja myös ruotsiksi... mutta kun ruotsi on minulla niin ruotunut ja se on aina ollut minulle niiiiiiiiiiiin pakkopullaa, niin kiitos, mutta ei kiitos. Ja oikeasti... tällä alalla tarvitaan eniten englantia. No, koska olen tottunut lukemaan kuitenkin alan artikkeleita ja kirjoja englanniksi, niin jotakin haastetta. 

Ja ihan vain siltä varalta, että päädyn oppilasvaihtoon vaikkapa espanjan kieliseen maahan niin hain noin puolet lähteistä englanniksi, kolmasosan espanjaksi ja loput suomeksi. Hakuja tehdessäni mietiskelin, että mitähän opettaja tykkää... ei ehkä opettajalta taitu tuo espanja samalla tavalla. Tai mistä sitä tietää. Ja tiedän jo mihin kokonaisuuteen on meillä integroituna ruotsia ja mietin näinkö pääsen kurssista läpi, jos vastaan kaikkeen vaan espanjaksi. Todennäköisesti opettaja osaa yhtä paljon espanjaa mitä minä ruotsia.

Tuo siis oli tiedonhaun harjoitus, hakutuloksia hyödynnetään sitten parissa muussa harjoituksessa. Niitä varten pitää vääntää se valmis pohja, ettei minulla nouse savu korvista. Ja itse essee/raportti/tutkielma toki kirjoitetaan suomeksi, joten ei opettaja joudu sentään Google Translatoria käyttämään minun harkkoja lukiessaan ;)

Vaan harjoitusta tehdessäni keksi koneeni sitten, että ilmeisesti tämä akka ei tartte enempää tietoa ja otti ja kaatui koko p***a. Hetken tuijotin näyttöä epäuskoisena mutta ei siinä... onneksi olin saanut jo tehdyt tiedot ylös ja onneksi olin jopa muistanut niitä tallentaakin - vaikka ohjelmat nykyään aktiivisesti tallentavat itse tehtyä työtä. Muistan kuitenkin joskus tehneeni 60 sivuista esseetä/tutkielmaa ja tietenkään en ollut muistanut tallentaa riittävän usein, joten lähes kaikki katosi. tuosta on jo aikaa, mutta oppi meni silloin jo perille. Jos teet jotakin, muista tallentaa. Oli se sittne iso tai pieni työ mitä teet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti