perjantai 12. helmikuuta 2016

Ajatuksia opiskellessa opitusta

Opiskelumateriaaleja on monenlaisia. Myönnän, että etsin tietoa mieluiten Googlesta ja pitkin hampain taivun etsimään muualta tietoja. Tieteellinen kirjoittaminen ei kuitenkaan ole se minun vahvin osa-alueeni - kaikkea muuta - ja en osaa myöskään itseäni nähdä kirjoittamassa tieteellisiä julkaisuja. Mutta vannomatta paras.

Monesti opiskelumateriaali ei ole ollenkaan hauskaa. Etenkin tietynlaisia olettamuksia saattaa tulla mieleen jos aihe on "Hallitusohjelma 27052015" ja lähde on Valtionvarainministeriön asiakirja. Mutta voi olla hauskaa kun sitä lukee. Minä jopa hirnuin välillä ääneen sitä lukiessani. Ei ole oikein tuo hallitusohjelma toteutunut.

Mutta kyllä suuni loksahti aukikin. Hallituksen linjaus opetussuunnitelman uudistamiseen... Että ensi syksystä lähtien tulee ohjelmointi pakollisena aineena kouluihin. Ihan ekaluokasta lähtien. Hyvä-hyvä... pakkohan on aina toiminu hienosti suomalaisiin. Minimaalinen katugallup osoitti, että vaikka pääkaupunkiseudun nuoret (lähinnä siis yläasteiästä ylöspäin) ovat toivoneet tietotekniikan lisäämistä opetuksessa, niin ihan joka paikassa ei ehkä olla samaa mieltä. kotona kysyin asiaa lapsilta, olivat järkyttyneitä. Onko heidän pakko opiskella ohjelmointia, kun ei kiinnosta.

Entäpä sen toteutus... otetaan opetusaika muista tunneista. Nyt ensimmäisenä vaikka matematiikasta. Voi v***ujen kevät! Jätetään jakokulman opettelu pois. Joo, kannatan, mutta senkö opetukseen käytetty aika riittää kattamaan ohjelmointiin käytettävän ajan!?!?! Entäs opettajat!? Kuka opettaa? Ei ole tarpeeksi opettajia niin kuka tahansa, joka vähän tietää tietotekniikasta voi opettaa, vailla pedagogigisia opintoja ja taitoja. MITÄH!?!?!? Ja itsellä ei tartte olla kiinnostusta ohjelmointiin. Ziisus! Jos opettajaa ei kiinnosta, niin millä helvatulla tunneista voi tulla oppilaille mielenkiintosia ja hyödyllisiä!? 

Jos nyt jostakin oppiaineesta halutaan tunteja tuohon ehdoin tahdoin vääntää, niin ehkäpä uskonnosta voisi riipaista vähän, kuvaamataidosta vähän lisää, musiikissa voidaan jättää nokkahuilun soitto pois... matematiikka on kuitenkin yksi hyvin tärkeä osa-alue elämässä, jakokulmaakin tarvitsen aina toisinaan (en ehkä usein, mutta aina joskus kuitenkin). Ja miksi pakolliseksi aineeksi!? Vapaaehtoisena olisi huomattavasti parempi. Onhan nytkin jo erilaisia kieliluokkia, niin eikö voisi olla ohjelmoinnin luokka!? Tuleeko nyt ohjelmoinnista toinen "pakkoruotsi"?

Ja mitä hyötyä on opettaa vain pintaa raapaisten? Ohjelmoinnin tuomisella kouluihin on tarkoitus parantaa Suomen kilpailukykyä ja saada Suomi nousuun. No... siinäkin jäädään jälkeen. Britanniassa on opetus viety jo huomattavasti pitemmälle. Emme ole edes etulinjassa tässä uudistuksessa. Toiset maat ovat ottaneet varaslähdön jo jokunen vuosi sitten.

koulut itse saavat valita mitä ohjelmointikieltä yläasteikäisille aletaan opettamaan. Kiva. Koululla on siis mahdollisuus vaikuttaa asiaan ja aikaansa seuraava koulu tuo hyödyllistä tietoa oppilailleen. Mutta kun osa kouluista on jumittunut jonnekin viime vuosituhannelle. Entä jos heidän valinta menee metsään ja lapsille opetetaankin hyödytöntä ohjelmointikieltä. Sellaista jota ei juurikaan tarvita oikeassa työelämässä. Eikö se aseta oppilaat eriarvoiseen asemaan? Mitä, jos perheen juniori haluaa oppia CSS:llä koodaamaan ja haluaa sen parissa työskennelläkin joskus, mutta koulu tarjoaakin vain Java-ohjelmointia? Täytyykö lapsen tyytyä siihen ohjelmointikieleen mitä on tarjolla vai pitääkö hänen vaihtaa koulua? Nythän kielivalinnoissa voi joutua vaihtamaan koulua, mutta se ei ole aina vaihtoehto, etenkään syrjäseuduilla, joten oppilaat päätyvät väkisin eriarvoiseen asemaan. Yksi ratkaisu voisi olla, että ohjelmoinnin kurssit olisivat vapaaehtoisia ja ne toteutettaisiin verkossa. Suljetussa oppimisympäristössä. Tämän päivän tekniikka mahdollistaa sen jo.

No... kohta alkaa tietoturvan kurssi. Okei... kyseessä oli mainos, Elisan tietoturvamainos mobiililaitteen suojaamisesta samalla tavalla kuin tietokoneetkin suojataan. Sinänsä tärkeä aihe, johon itskein heräsin vasta tänä syksynä. Tajusin, että teen paljon puhelimella sellaista jota ennen olen tehnyt läppärillä. Käsittelen ja lähetän myös arkaluonteisia tietoja puhelimen kautta, jotka olisi helppo napata ja käyttää väärin. Kuten esim. pankkitunnuksia ja korttien tietoja. joten puhelimeen tuli otettua sitten tietoturvaohjelmisto, Se 360 Securite, josta ennenkin olen maininnut. 

Mainos itsessään oli mielestäni kategoriaa "pelon lietsontaa". Jo mainos minua huvitti, mutta ihmisten kommentointi se vasta olikin hauskaa. Ja taas hirnuin ääneen. 

Ehkä kouluissa ei pitäisi opettaa pakollisena ohjelmointia. Ehkä olisi huomattavasti tärkeämpää opettaa lapsille ja nuorille asioita oikein, ettei mene puurot ja vellit sekaisin. siitä olisi elämässä huomattavasti enemmän hyötyä kuin jonkin ohjelmointikielen osaamisesta.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti