perjantai 19. helmikuuta 2016

Kerrataan kieliä

Huomasin opintoja suunnitellessani, että on tulossa myös kurssi johon on integroituna ruotsi. Shit! Minun yläasteruotsi on niiiiiiiiiiiiiin ruosteessa, että sillä tuskin kurssista läpi pääsee. Ja kurssi on jo ensi syksynä.

Pitkin hampain yritin lukea ruotsinkielistä alaan liittyvää materiaalia. Tarkoitushan on osata sen oman alan verran ruotsia. Ja jos sillä tavoin olen oppinut espanjaakin, niin miksen sittne ruotsiakin... Yhden päivän lukemisen jälkeen totesin, että ei... ehkäpä otan vain suosiolla lasten kirjat käteen ja luen niitä. 

Latasin puhelimeenkin ruostin sanastopelin. Nuo sanastopelit on kyllä varsin opettavaisia, niissä voi opetella lausumistakin, mutta huomasin heti kättelyssä, että bugeja niissä on. Jos sana on "lök" niin miksi peli lausuu sen "el"? Tai jos sana on "Smör" niin ei kai sitä lausuta "es-em"? Ruotsin sanastopeli on vain sanastopeli, mutta kyllä sen kanssa saa ajan kulumaan ja kyllä sieltä jokunen sana mieleenkin jää. - Ehkä.

toinen sanastopeli minulla on espanjan sanastosta. Se opettaa myös puhumaan. Se kysyy kysymyksiä joihin joudut myös kehittämään itse vastauksesi. Siinä en ole sanoissa vielä huomannut virheitä, mutta masiina ei aina ymmärrä puhetta vaikka kuinka lausuisit sen samalla tavalla.

Noh... koska nyt kukaan ei varsinaisesti valvo tai ohjaa minua ruotsin opettelussa niin taustalle olen valinnut Ruotsin radiokanavan päivisin. Tulee parempaa musiikkia kuin Suomen kanavilta ja ainakin olen oppinut, että Ruotsin radiossa näemmä voi kiroilla (kyllä! osaan minä kirosanoja ruotsiksi!? :D ). Puheesta ymmärrä lyhyitä pätkiä sieltä täältä.

tänään sittne aamusta ajattelin tehdä excelin harjoituksia. Vaan koska excelin automaattiset funktiot olivat aloittaneet jo hiihtoloman, niin se jäi haaveeksi. Ja minun kärsivällisyys ei riittänyt sitten tahkota kyseisen ohjelman kanssa yhtään enempää. Minulle kun Excel on kirosana jo itsessään. Joten vaihdoin ruotsiin.

Ajattelin, että mietiskelen miten muodostan lauseita ruotsiksi. En nyt mitään hienoja ja pitkiä virkkeitä kaikkine kikkailuineen vaan ihan yksinkertaisia lauseita. 

Jep. Hyvinhän se menee, eikös vaan? Tai sitten ei.

Eka yrittämällä lauseet mudostui hienosti mielessä - espanjaksi.
toisella yrittämällä sama juttu, hienosti löyty sanoja ja lauseen tynkää - saksaksi.
kolmas kerta yllätti... kokeilin että kaipa nyt osaan kertoa edes nimeni ruotsiksi... ei... osaan kertoa nimeni venäjäksi. Noiden kahden muun ja suomen ja englannin lisäksi. 
Mieli teki kirota. Ja tulihan se sieltä: "Helvetet!"

Että näillä eväillä sittne ruotsin kurssia suorittamaan syksyllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti