maanantai 25. tammikuuta 2016

Suomalaisesta opetuksen laadusta

Musitan kuinka vielä 80-90-luvuilla hehkutettiin, että suomlainen koulujärjestelmä ja opetus on maailman huippuluokkaa. Ehkä se silloin olikin. En osaa sanoa, koska itse olin silloin koulussa ja luotin vain siihen mitä opettajat opettivat.

Sittemmin olen alkanut kovin kyseenalaistamaan tuota myyttiä. Ja viime vuosina mitä on silmiin osunut artikkeleita ja tutkimuksia, niin enää ei näin olekaan. Mikä kaikki sitten on muuttunut? Onko koulujärjestelmä Suomessa jumittunut johonkin karhunkoloon ja maailma mennyt eteenpäin vai onko ihan jopa opettajakoulutuksen tasossakin tapahtunut laskua.

Yhä lapsille opetetaan pitkälti samalla tavalla kuin minulle aikanaan ja asioiden väitetään yhä olevan kuten joskus muinoin vaikka maailma on mennyt eteenpäin ja tiedetään jo että jotkin asiat ovatkin olleet ilmeisesti toisin. Vaan jos opettajilta alkaa tulla riman alituksia niin kyllä kai opettajien koulutuksessakin on jo aika pahoja vajauksia.

Minkälaisista riman alituksista sitten on kyse? Noh... jos kotitaloustunnilla tehdään kerta toisensa jälkeen jauhelihakastiketta tai piparkakkutaikinaa, niin opettajalla on ainakin mielikuvituksen puutetta. Nyt kun sitten vihdoin keksivät muutakin kokattavaa, niin uuniruuissa kuulema sipuli pitää ensin kypsentää mikrossa koska se ei kypsy kuulema uunissa. En sitten tiedä millaisia sipuleita opettajalla on ollut tapana käyttää, mutta kyllä minulla sipuli kypsyy uunissa muun ruuan kanssa samaan aikaan. 

Entäpä sitten kun bilogian ja maantiedon opettaja on ollut iät ja ajat samassa tehtävässä. Kyllähän hän varmasti osaa työnsä. Näin ainakin ovisi kuvitella, mutta jos opetus on sitä että kerätään kasvio ja vaikka allerginenkin oppilas henkensä uhalla niin jossain on joku mätä. Tai entäpä kun tälläinen opettaja väittää pokkana että maanjäristyksiä ei tapahdu kuin Floridassa ja Japanissa? Minun maantiedon tietämys ei ole koskaan ollut mikään hyvä ja en todellakaan aina osaa sijoittaa joain kaupunkeja, jokia, vuoristoja edes oikeaan suuntaan, mutta sentään tiedän että mannerlaattojen saumakohtia on enemmän kuin 2 ja että maanjäristyksiä todellakin tapahtuu paljon muuallakin kuin vain noissa kyseisissä maissa. Toisaalta mielenkiinnosta kuulisin mitä kyseinen opettaja nyt perustelee sitten tuota Espanjan maanjäristystä. Tai siis sitä mikä oli Gibraltarin ja Afrikan välissä.

Mitenkä pätevä on sitten opettaja joka opettaa liikuntaa ja pitää oppilasta laiskana, koska oppilaan terveydelliset syyt vaikeuttavat liikkumista. Ja vielä sanoo sne oppilaalle päin näköä. Tai uskonnon opettaja joka omalla esimerkillään näyttää ettei ainakaan vahingon tai onnettomuuden sattuessa kannata kertoa totuutta.

Yksittäistapauksiako? Kyllä tietenkin. Jokainen tapaus on yksittäinen tapahtuma, mutta kun ne kaikki sattuvat yhdessä ja samassa koulussa - suomalaisessa koulussa - alle kuukauden sisällä, niin en nyt enää puhuisi opetuksen tasosta mitenkään laadukkaana. Vaikka kyllä toki vastaavasti tiedän kokemuksesta, että Suomessa on myös kouluja joissa homma osataan ja opetetaan laadukkaasti. 

Mutta tuo juuri on hyvä esimerkki siitä ettei Suomen koulujärjestelmä ole laadullisesti tasainen ja kaikille sama. Eikä tilannetta helpota myöskään se, että yhä edelleenkin tuoreimpien tutkimusten mukaan naamakerroin vaikuttaa yllättävän paljon peruskoulun arvosanoissa. 

Onneksi Suomessa on ainakin teoriassa mahdollista valita koulu myös oman oppilasalueen ulkopuolelta. Jos asuisimme sellaisessa paikassa jossa tämä olisi käytännössäkin mahdollista, niin omat lapseni olisi vaihtaneet jo toiseen kouluun aikoja sitten. Mutta koska koulumatka on nyt jo tähän lähimpään - ja ainoaan - kouluun 50 km suuntaansa, niin toiseen kouluun vaihtaminen ei onnistu kuin muuttamalla. Yksi vaihtoehto on tietysti kotikoulu ja ainakin mitä on ennen lapset muuttojen yhteydessä itsenäisesti suorittaneet joidenkin oppiaineiden kursseja niin arvosanat ovat olleet poikkeuksetta 1-2 arvosanaa parempia kuin silloin kun on istuttu tunneilla. 

väkisin siis laittaa miettimään

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti