keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Operaattoreita ja ostoksia; kokemuksia asiakaspalvelusta

On taas tullut testattua kaikenlaista. Ja sitä kautta tullut saatua kokemuksia. Osa hyviä, osa todella huonoja. Vaan aloitetaanpa aivan alusta.

Ei ole mikään salaisuus että tässä on jo aika pitkään taisteltu "ei niin toimivan" nettiyhteyden kanssa. Kun helmikuussa muutimme tänne pohjoiseen, niin netti toimi loistavasti. Yhtä ja samaa mobiilinettiä käytti 2 läppäriä ja 5-6 muuta laitetta tilanteesta riippuen, mutta silti ei ollut ongelmia käyttää samaa yhteyttä puheluiden hoitamiseen tietokoneen kautta, vaikka yhteydessä samaan aikaan pelattiin ja katottiin leffaakin. 

Vaan tuli huhtikuu. Ja tulipa sitten myös Soneralta valokuitukaapelitarjous. Sitä mietittiin tovi jos toinenkin. Kyseltiin asiasta lisää, mutta päätöstä emme olleet ehtineet tekemään ja sitten alkoi ongelmat. Eikä mitkään pienet ongelmat.

Kesä meni siinä, että netti toimi vaihtelevasti. Saattoi mennä päiviä että ei toiminut sittne ollenkaan, joskus toimi loistavasti. Valokuitua vedettiin ja Mies kävi laskuja maksamassa puhelimen kautta keskellä ei mitään, josta Soneralla sattui löytymään 4G verkko ja vahva sellainen. 

Valokuitu saatiin valmiiksi ja samaan aikaan tuli sitten myös 4G verkko tännekin. Ainakin teoriassa. Käytännössä ei. Nopeudet parani hieman, mutta toimivuus ei ole juurikaan sen varmempi kuin kesälläkään. Ja kun kaikki piti olla valmista, niin 3 päivää ehti netti toimia hyvin. Ja sitten täysi hiljaisuus. Ei toimi. ilmeni että jossakin on mennyt kaapeli poikki ja suurelta osalta seurukunnasta ei toimi puhelutkaan. Ja korjausaika arvio oli 5 päivää.

Tupssa vaiheessa minä kiittelin. Onneksi ei tullut lähdettyä valokuituverkkoon, sillä sijoitus ei suinkaan olisi ollut mikään kovin edullinen, kun puhuttiin tuhansista euroista. Ja jos olisimme liittyneet ja kaapelin katkeamisen takia yhteydet olisi poikki, niin voi sitä ressukkaa asiakaspalvelijaa joka saisi minulta puhelun. 

Huvittavinta tässä on se, että sitten taas Saunalahti kertoi kesällä että täällä ei olisi saatavilla kuin 2G verkko ja minun puhelin kuitenkin oli jatkuvasti 3G verkossa ja vahvassa sellaisessa. Sonera taas lupaa vahvaa 3G:tä ja nyt jopa hyvää 4G:tä. 4G yhteys kyllä voi vaikuttaa olevan vahva, mutta se on tajuttoman paljon hitaampi kuin 3G. Satunnaisesti toimii liki pitäen kuten kuuluu. Kunhan pitää puhelimen pöydällä, käteen jos ottaa niin häviää kentät. 

Aivan sattumalta sitten päädyin artikkeliin jossa oli vahvistettu ulkoisella lisäantennilla mökillä verkkoa. Hyvin kokemuksin. Ja siitäpä se ajatus sitten lähti ja jäin tutkailemaan vaihtoehtoja. Ihmettelin vain, että Soneran kanssa kun on useamman reklamaation verran väännetty yhteyden toimivuudesta, niin MISSÄÄN vaiheessa he eivät tarjonneet tätä vaihtoehdoksi. Nuo antennit kun eivät edes ole kalliita. 

Ja ei kun tutkimaan. Ja kyselemään. Kysyin sitten yhdestä liikkeestä asiakaspalvelusta suosiolla tietoja ja kerroin millainen modeemi tällä hetkellä on käytössä ja että sen vahvistamiseen tarvitaan laitteita. Sainkin hyvää asiakaspalvelua. Ainakin silloin mielestäni. Ja laitekin tuli kotiin ripeästi postin kuljettamana kuten kuului. Olin kuin pikku tyttö jouluna kun aloin asennushommiin. 

Vaan siihenpä into loppui. 2 päivää tutkailin ja kokeilin, tarkistin liitäntöjä, asetuksia, nopeuksia, kokeilin eri yhteyksillä ja ainoa mikä mieleeni enää tuli on että joko en nyt itse tajua jotakin pikku juttua tai sitten modeemimme ei ole yhteensopiva laitteiston kanssa vaikka sitä nimenomaan tarkistin. 

Ottamaan yhteyttä laitteen valmistajan tekniseen tukeen. Ja aivan kuten epäilin... nykyinen modeemimme ei ole yhteensopiva. No... minäpä ajattelin että ei se nyt ole niin just silleen, uudet modeemit ei montaa kymppiä maksa. Ja ei kun yhteyttä myyjä liikkeeseen ja selvittämään tilannetta. Vastaus oli jotakin jota en todellakaan osannut odottaa. Asiakaspalvelu kun suositteli palauttamaan tuotteen, purkamaan kaupan ja tekemään reklamaation heidän omasta toiminnastaan. Minä olin tulossa ostamaan lisää! Ymmärrettävästi vallan häkellyin, yleensä kun pyritään ratkaisemaan onglematilanteet kaikin muin tavoin kuin ehdottamalla asiakkaalle reklamaatioo ja kaupan purkua. Vaan ilmeni sitten että ei heillä ole myymäänsä laitteeseen sopivaa modeemia tällä hetkellä tarjota edes. 

Mutta häkeltymisestäni ja epäonnisesta kokemuksesta huolimatta, huomasin, että arvostan liikkeen erilaista tapaa hoitaa asiakassuhteitaan ja heidän suorasukaisuutta ja -selkäisyyttä. Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan kun tilanne on kerran tämä.

Vaan jahka nyt laitteiston osalta saan tämän pirtin verkkoa vahvistettua, niin sitten pitää testata että kumpi oikeasti täällä toimii paremmin, Soneran verkko vai Elisan verkko. 

Ja näitä testauksia ja pohdintoja on varmasti lähitulevaisuudessa tulossa enemmänkin, koska pääsen aloittamaan tammikuussa opinnot, joista valmistun nörtiksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti