maanantai 20. heinäkuuta 2015

Espanjalainen työehtosopimus puhelinmyyntiin

Ajatukset juoksee miljoonaa päässä. Ajattelin kirjoittaa syvällisemmin aiheesta, joka on lähellä sydäntä ja jota vähän avasin jo aiemmassa blogissani. Aiheesta puhelinmyynti ja sen lakipykälät. Tosin tuon aiheen takia ei ajatukset päässä juokse miljoona, vaan ihan jostkain muusta syystä, mutta koska olen luvannut aiheeseen palata, niin palataan sitten nyt.

Vanhassa blogissa avasin aihetta jo artikkelissa Työ Espanjassa 

Siinä missä Suomessa parjataan puhelinmyyntiä koska alalle ei ole olemassa yleissitovaa TES:iä kuten moneen muuhun työhön, niin se ei suinkaan ole alan tai työn vika vaan ennemminkin itseasiassa työntekijäiden vika. On työntekijöiden asia VAATIA kunnon sopimusehtoja. Kenenkään ei pidä lähteä tekemään mitään työtä huonoilla ehdoilla. Ei sittenkään vaikka kuinka olisi lama. 

Olkootkin että elämme muutosten tuulia niin ihmiset omissa henkilökohtaisissa elämissään, kuin työmarkkinoillakin. Lama on kaikessa tiukkuudessaan kuitenkin mielestäni hyvä asia, koska silloin ihminen joutuu väkisin kriisiin ja usein tuo kriisi koituu hyvin opettavaiseksi ja kasvattavaksi. Monesti ihminen huomaa kriisin - oli se sittne lama tai muu henkilökohtainen kriisi - jälkeen, että koko katastrofi olikin hyväksi ja ihminen pystyy hehmottamaan sen mikä todella on oikeasti tärkeää. Harva sen jälkeen sanoo, että se oli se hyvin palkattu työ josta ei nauttinut ja naama nurin perin meni töihin rahan takia.

Mutta en minä tuosta ajatellut kirjoittaa, vaan ihan vain puhelinmyynnin eroavaisuuksista Suomessa ja Espanjassa. Noin työsopimusten kannalta. Ja niin... sitä kun ei oikein kukaan tahdo uskoa, että jossakin voi olla tälläe parjatulle alalle oikeasti kunnon työehtosopimus. No, voin sanoa että on. Ellet usko, niin klikkaapa suoraan espanjalaiseen callcenerin työehtosopimukseen  

Luonnollisestikin työehtosopimus on espanjaksi. Mutta varmasti jokainen ymmärtää heti alusta kaksi sanaa "callcenter" ja "telemarketing". Ja loppupäästä löytyy palkkataulukko palkkaluokittain. Jos sitten espanja taittuu hyvin, niin ei kun siitä vain lukemaan ja vaatimaan vähintään samaa Suomeen ;) sillä tällä hetkellä tilanne on se, että Suomessa voi tällä alalla tehdä lähes mitä tahansa ja usein jäädään hyvin kauas tuosta espanjalaisesta työehtosopimuksesta. 

Tähän aiheeseen tulen aivan varmasti palaamaan vielä monta kertaa tarkemminkin. Pala kerrallaan.

Mutta ennen kuin nyt kaikki Suomen puhelinmyyjät tavaavat TES:n google translaterin avulla ja alkavat lentolippuja ottamaan ja laukkuja pakkaamaan, niin vaikka Espanjassa on huutava pula puhelinmyyjistä, etenkin suomalaisissa yrityksissä, niin kannattaa tarkistaa muutama asia ensin.

Ensinnäkin tarkista huolella yrityksen tiedot. Jos olet lähdössä Espanjaan töihin, niin valitettavan usein kuulee tältä alalta kaikkea ikävää. Ja kun se ikävä sattuu kaukana kotoa, niin siinä voi tulla äitiä iso ikävä. Itselläni ei ole ollut hätä päivää vaikka olenkin oman osani oppinut kantapään kautta, myös parikin ystävääni auttanut Suomeen kun kaikki ei olekaan mennyt sujuvasti suunnitelmien mukaan.

Tarkista yrityksen tiedoista yhteyshenkilöt. Jos mahdollista kysele kokeneilta myyjiltä tietävätkö he yrityksen päättäjiä. Saattavat muuten hyvinkin tietää. Siinä missä työnantajat kyselevät suosittelijoita, niin samaa voi tehdä työnhakijatkin. Huonoon paikkaan ei kannata mennä, itse en edes hae jos kuulen pientäkään epämääräistä juttua toiselta kokeneelta myyjältä.

Ellei sitten lähipiiristä löydy kokenutta puhelinmyyjää tai muuten ketään joka tuntisi kyseisen yrityksen, niin tarkista tiedot vähintäänkin Kauppalehdestä tai Taloussanomista. Ihan oikeasti. Jos yritys on kovin tuore, niin tarkista onko yhteyshenkilöillä jotakin aiempia tai muita kytköksiä johonkin toiseen yritykseen, etsi tietoa sillä yritysnimelllä. Jos yrityksen henkilöt ovat päätyneet lööppeihin, niin suhtaudu suurella varauksella.

No... kuvitellaan että Suomen päässä ei ole mitään häikkää tai yritystä ei Suomen rekistereistä löydy. Tarista kuitenkin vielä millä nimellä yritys toimii Espanjassa. Jos yritys käyttää suomalaista yritysnimeä Espanjassa niin sitä ei ole rekisteröity vielä Espanjaan. Asia voi olla työnalla. Se voi ottaa myös aikaa ennen kuin se espanjalaisissa rekistereissä näkyy. Valitettavan usein vain koko prosessia ei ole edes aloitettu ja siinä vaiheessa pitäisi kellojen kilkattaa ja todella lujaa. Paitsi että on iso riski että yks kaunis päivä joku tarkastaja kävelee tälläiseen toimistoon sisään ja koko porukka saa kiitettävät sakot, niin on vielä isompi riski siinä, että joudut tappelemaan saadaksesi palkkasi. Ja todennäköisesti sinulle ei tarjota espanjalaista työehtosopimusta vaan työskentelet suomalaisen villin lännen meiningin mukaan.

Mutta niin Suomessa kuin Epsanjassakin on myös niitä toimistoja jotka toimivat rehellisesti. Jos on epäselvää mitä työehtosopimusta yritys tarjoaa käytettäväksi, niin se on selvitettävä. Oma on asia tietysti haluaako työskennellä suomalaisilla ehdoilla vai espanjalaisilla, mutta itse ne suostuisi työskentelemään kuin espanjalaisilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti